30 syyskuuta, 2011

Katsaus Dread Fleetin sääntöihin

GW on julkaissut nyt kaikkien Dread Flet -pelin laivojen stattikortit, joten pelistä pääsee aikahyvään tuntumaan. Menin itse tilaamaan oman kappaleeni hyvin keposella tuntumalla, mutta onneksi metsään ei menty. Peli nimitäin vaikuttaa paremmalta kuin uskoinkaan.

Dread Fleet on siis 10 laivan meritaistelupeli, jossa puolet laivoista kuuluu epäkuolleeseen laivueeseen ja puolet merirosvojen liittoutumaan. Kummankin puolen lippulaivat ovat selvästi muita kovempia aluksia, mutta ovat silti samassa luokassa.

Laivat liikkuvat vuorotellen 8 - 16 tuumaa ja tekevät 45 asteen käännöksiä liikuttuaan saman verran kuin laivalla on handling arvoa (2" - 5"). Käskyttämällä kapteenit saavat laivoilleen lisää liikkuvuutta +2D6 tuuma, terävämpiä käännöksiä, korjattua alusta tai jonkinnäköisen vastatulituksen. Komennusheitot ovat yksinkertaisia D6 heittoja ja komennusarvot vaihtelevat 2+ - 4+ heittoon.

Ammuttaessa viskataan noppia saman verran kuin laivalla on Broadside arvoa. Lähelle osutaan 4+, kauemmaksi 5+ ja kauaksi 6+. Jokainen etäisyys on 8", eli laivat ovat melkoisen nopsia kantomatkaan nähden. Bonuksia osumaan saa pelin ensimmäiseen laukaukseen tai ampuessa kohdetta edestä tai takaa. Aika kepoista, mutta toimivaa.

Laivoilla on kepoiset panssarit torjumaan vahinkoa (5+ tai 6+). Kääpiölaivalla on tosin huomattava 3+ suoja. Vahinko nostetaan kortteina, joista voi tulla haittaa liikkeeseen, runkovauriota, miehistötappioita tai erikoisia kortteja. Tavan laivoilla on kestävyyttä vain 3 rungossa ja miehistössä ja vahinkokortteja on arvoilla 1 - 3, joten laivat eivät ole hirveän kestäviä. Hyvällä tuurilla vahinko leviää tasaisesti, mutta huonolla laivan ruutivarasto posahtaa heti kättelyssä.

Lähitaistelussa syntyy vauriota niin ikään, mutta samalla myös kapteenit ottelevat ja saattavat haavoittua.






Heldenhammer on liittouman lippulaiva, joka loistaa pelin suurimmalla broadsidellä ja murskaavalla keulakuvalla. Keula puskee D6+1 vahinkoa suoraan, joten alle ei kannata jäädä. Laivassa on myös isohko miehistö, joten lähelle tulvat laivat saavat todella rankaisua. Hullia on vain neljä, joten hirveän kestäväksi sitä ei voi mainostaa. Nopeata on kivat 12 tuumaa, mutta handling on vain viisi. Kapteeni re-rollaa komentoheitot ja omat hyökkäyksensä.


Dark Reaver on merellä seilaava linnoitus - kirjaimellisesti. Sen runko murtuu vasta 6. osumasta ja regeneroi 4+ heitolla vauriota joka vuoro. Se on Heldenhammria aavistuksen hitaampi, mutta ei yhtään kömpelömpi kääntymään. Broadside 4 ei ole mitenkään ihmeellinen, mutta miehistöä on murhaavat 7. Kapteeni on pelin paras taistelija 5 nopallaan ja pystyy vielä komentamaan merihirviöitä vastustajan harmiksi.

Kääpiölaiva on pelin tankki 3+ panssarilla. Kääpiökapteeni on luonnollisesti tuplasti parempi korjaamaan kuin ihmiset, joten kerralla korjaantuu kaksi vahinkokorttia. Laiva pukkaa ylös pari ilma-alusta, kuitenkin yhtä kerrallaan. Huomiota voi kiinnittää myös laivan lieskatykkiin. Eli parin hyökkäysnopan mukana saa heittää yhä ylimääräistä noppaa, joka voi sytyttää vihollisen.

Shadewraith on epäkuolleen laivaston tankin vastine. Lentävään hollantilaiseen osuu vain 6+ heitoilla, joten lähilaukauksia ei siihen kannata tuhlata. Sen sijaan bonukset auttavat, joten kyllä siihen reikiä saa. Shadewraith esikuvansa mukaan pääsee lentämään. Handling aluksella on 4, eli hitusen keskiarvoa huonompi ja broadside vain 2.
Swordfysh on keskiverto laiva kaikkinensa, mutta se osaa puskea. Toisin kuin Heldenhammer se tekee vain hull vauriota, mutta D6+1 korttia vetämällä sitä pitäisi tulla. Kapteeni osaa uudelleen heittää noppaa jokaisessa vaiheessa, mikä on melkoisen kiva ominaisuus.

Black Kaken on yhden kaaoskääpiön miehittämä demoninen sukelluslaiva. Lonkeroillaan hyökkäämällä sillä on pelin suurin miehistöarvo ja kapteeni pystyy ravistamaan haavoja päältään 5+ heitoilla. Sukellus toimii siten, että laivan paikalle tulee merkkikortti ja laiva vuoron lopussa ilmaantuu 10+2D6" päähän. Tuli ensimmäisenä mahdollisuus sukeltaa saaren alitse.

Zandrin kirous on ehkä aluksista yksi vähiten kiinnostava. Se pystyy kyllä sytyttämän vihollisen tuleen samaan tapaan kuin kääpiölaiva. Siinä on myös tavalista isompi miehistö ja muumiokuningas on kova tappelija. Siinä on myös  vuoron kestävä boosti, jolla laivan vauhti, broadside ja miehistö kasvavat D3:lla.

Fiery Scimitar on Kultaisen Maguksen taikalaiva haaremeineen ja kaikkineen. Merkityksellisen siitä tekee kolme henkeä, joista saa valita yhden aina avukseen. Ilmahengen puhkuessa siitä saa aika nopean 15" liikkeellä ja bonuksena pääsee pyöräyttämään tuulen suuntaa merellä. Tulihenki antaa bonusnopan tulitukseen, jolla vihollisen saa syttymään tai lisänopan lähitaisteluun. Merenhnget korjaavat pisteen aluksen runkoa automaattisesti. Alus on vähän kömpelö handling 4:llä ja siinä on vain 2 broadsidea. Lähitappelussa Golden Magus saa automaattisesti yhden automaattisen osuman taikamiekallaan, mutta heittää vain yhtä noppaa.

Skavenien Skabrus on keskinkertainen laiva, jossa on huono kapteeni 4+ komennolla ja erinomaiset tykit joita vastaan ei saa pelastusheittoa. Laiva osaa myös karata lähitaisttelusta.

Haltialaiva on iloisen nopea vehje 16" liikkeellä 2" välein tapahtuvine käänöksineen. Siinä on vain Broadside 2 ja se tekee vain miehistövahinkoa. Se osaa laskea liikkeelle pari lohikäärmettä, mutta vain yksi kerrallaan saa olla ilmassa. Kapteeni on erinomainen ja osaa antaa kaksi käskyä vuorossa.

Pelin tunnelma näyttäisi olevan kovin hektinen, kun joka vuoro nostetaan kohtalokortteja, joista todennäköisesti tulee ulos jotain haittaa. Pakasssa on myös taikoja ja kykyjä laivoille, jotka luovutetaan omistajalle. Taika toteutuu tietyissä olosuhteissa, joissa sen voi poistaa efektiä vastaan. Tuulikello varmaan kannattaa sijoittaa laudan keskelle, koska muutamat efektit katsotaan sitä lähimpään laivaan.

Tarkempi katsaus peliin sitten, kun posti tuo laatikon.

1 kommentti:

  1. Tämä oli ihan mielenkiintoinen katsaus, vaikka noita kortteja on toki mielenkiinnolla tuijottanut jo GW:n sivuilta. On se jotenkin silti mukava kuulla selkeä kotimainen analyysi :D

    Kaikki lohtu pitää ottaa irti omaa laatikkoa odotellessa.

    VastaaPoista