30 lokakuuta, 2011

How to host a Dungeon - Tee-se-itse luolasto


How to host a Dungeon on varsin erikoinen simulaattori luolaston rakentamiseksi geneeriseen fantasiamaailmaan ja täytyy sanoa, ettei ihan tälläistä ole aikaisemmin tullut vastaan. Vastaan on tullut maailma-, tähtijärjestelmä- ja ties mitä generaattoreita roolipeleihin, mutta tämä on vähän kuin peli, joka pelaa itse itseään. Pelaaja toimittaa lähinnä käyttöjärjestelmän virkaa piirtäen, heittäen noppia ja tehden silloin tällöin muutaman pienen päätöksen.

Luolaston rakentaminen ei vaadi paljoa, siihen riittää kynä, paperi, perussetti roolipelinoppia ja mielellään kahden värisiä lasihelmiä. Säännöt saa kotisivulta ilmaiseksi ja kuvitetusta Pdf versiosta kärsii viitisen taalaa pelin tekijän kannustamiseen.

"Peli" alkaa muinaisesta aikakaudesta, jolloin kallioperään muodostuu yksilölliset muodostelmansa. Paperiarkki asetetaan vaakatasoon ja yläreunaan piirretään halutut maan muodot. Tämän jälkeen paperille heitetään noppaa ja katsotaan mitä syntyy nopan laskeutumispaikalle. Yleensä sieltä löytyy maanalaisia jokia, luolastoja ja maan rikkouksia eli jalokivia, mithrilliä ja kultaa. Tavatonta ei myöskään ole, että luolissa asustaisi muinaisia petoja tai vaikkapa lohikäärme. Harvinaisempina herkkuina saattaa paikalle pudota komeetta tai syntyä tulivuori.

Kun maailman perusta on luotu, houkuttaa sen rikkaudet paikalle asukkaita. Ilmainen versio tarjoaa asukkaiksi kääpiöt ja synkät haltiat, maksullinen toisi mukaan demonit. Kaunista tässä on, että jokainen kulttuuri toimii omalla mekaniikalla ja halutessaan voisi pelata näitä yhdessäkin vaikka se tekisi hommasta melkoisen mutkikasta.

Kääpiöt ovat kahdesta perusrodusta yksinkertaisempi ja lähinnä kaivavat aarteita ja varastoivat niitä. Aarteet houkuttavat lisää kääpiöitä, joille kaivetaan asumuksia. Taistelussa kuolleille tehdään koristeellisia hautaholveja ja riittävän isot yhteisöt rakentavat erikoisempia rakennuksia.

Synkät haltiat taas kaitsevat orjia ja laajentavat kaupungistaan uusia erillisesti toimivia yhdyskuntia. Rikkaudet kasvattavat taas aatelistoa, aatelisto vaatii orjia elintason ylläpitämiseksi ja ellei jokin kuten sota rajoita orjien määrän kasvamista, on edessä kapina. Kapina tuhoaa yhdyskunnan, josta aateliset pakenevat kasvattamaan toisia.

Sivistyneen aikauden päätteeksi asukkaat hylkäävät luolan ja tapahtuu suuri mullistus kuten tähden putoaminen, maanjäristys, rutto tai tulivuoren syntyminen. Tämän jälkeen alkaa hirviöiden valtakausi. Maan pinnalle kasvaa ihmisten valtakunta, joka alkaa kurotella syvemmälle kasvaessaan. Luolastoon asukkaiksi kaivajia, lisääntyjiä ja suuri alpha hirviö. Jokaiselle asukastyypille on tarjolla eri rotuja erikoispiirteineen ja jokainen asukastyyppi toimii omalla tavallaan. Asukkaat lisääntyvät, keräävät aarteita, sotivat ja tuhoutuvat sen mukaan mitä nopat näyttävät. Uusia asukkaita muuttaa sisään ja silloin tällöin joukko sankareita saattaa eksyä sisään tappamaan hirviöitä näiden aarteita etsiessään.

Kun joku ryhmä kerää sitten lopulta tarpeeksi aarteita paikalle muuttaa yksi kolmesta mahdollisesta pääpahiksesta, jonka jälkeen sankarijoukkoja alkaa tulvia maan alle...

Luolan rakentamisen säännöt eivät valitettavasti ole ihan niin selkeät kuin voisivat olla. Harmittavan usein ainakin alussa joutuu etsimään oikeaa ratkaisua tiettyyn tilanteeseen, mutta toisaalta peli ei kaadu virheelliseen ratkaisuun vaan todennäköisesti jatkuu vallan mainiosti ja lopputuloksena on ehkä jotain odottamatonta. Peli kaipaisi myös selkeitä esimerkkejä. Onneksi kotisivulla on linkkejä ihmisten tekemiin karttoihin. Hyvän vaikutelman pelistä saa tästä kaksiosaisesta Youtube videosta.

1 kommentti: