06 lokakuuta, 2011

Dreadfleet on täällä!


Yllätyin, kun töistä palattuani pääsin avaamaan Dreadfleettiä. Sopivasti on yövuorot tulossa, joten ei tässä taida olla parempaa tapaa siirtää vuorokausirytmiä kuin tutustua tähän hartaasti odotettuun peliin. Ei siis kuin paketin kimppuun ja katsastamaan mitä sieltä oikein löytyi:

Pelivälineet:

Ensimmäisenä paketista tuli esiin spruet, jotka olivat todella upeita ja yksityiskohtaisia. Kokoaminen tulee kestämään melkoisen tovin. Olen ajatellut rakentaa ja maalata yhden laivan kerrallaan, niin pysyvät osat tallessa.

Shadewraith ei vaikuttanut niin hauraalta kuin olin pelännyt, mutta laivojen mastot vaikuttavat kyllä herkiltä katkeamaan. Kannattaakin sitten kiinnittää huomiota alusten kuljettamiseen. Battlefoam on jo julkaissut pelilaatikkoon sopivan vaahtomuovisetin Dreadfleetin osille ja myy sitä 24 £ hintaan.

Vaurio ja kohtalokortit ovat melko pieniä (n. 4 x 6 cm) ja itse olisin tykännyt normaalikokoisista korteista enemmän. Pieniä on vaikeampi sekoittaa ja niille on varmasti vaikeampi löytää suojuksia. Toisaalta ne mahtuvat paremmin laivakorttien ympärille. Laiva ja käskykortit ovat puolestaan mukavan kokoisia.

Noppien lisäksi mukana tuli pieni pusseja osia varten, mikä oli kiva lisä. Mitta on kiinni spruessa, joten siitäkään en pääse sanomaan vielä mitään. Vaikuttaa ihan kätevältä. Kirjan selkä vaikuttaa vähän aralta kokonaan avattavaksi mikä vaikeuttaa skenaarioiden asettelua. Muistan lukeneeni jostain, että joitain kirjoja on saatu purkautumaan liimauksistaan. Lukeminen käy kyllä hyvin sillä sivut ovat leveitä.

Pelimattoa vähän hypistelin pussista. Kangas oli ohutta ja sileää. Pitää vielä tarkemmin katsastaa sen kestävyyttä, mutta värit olivat todella kauniin kirkkaat.

Säännöt:

Dreadfleetin sääntöjen ennakkotiedot ovat olleet paikkansa pitäviä, mutta aika paljon oli myös virtaviivaistettu. Peli muistuttaa melkoisen paljon Uncharted Seata vaikka ei missään suhteessa kopioi sitä peliä.

Ensimmäisenä nostaisin esiin pelin tuulen mallintamisen. Tuulimerkki arvotaan pelimaton reunalle heittämällä kahdella nopalla koordinaatit. Jos laivan etu- tai takasektori on kohti tuulta, se vaikuttaa laivaan. Tuulen voimaa katsotaan poistopakan päällimmäisestä kohtalokortista ja se on 1 - 7. Jokainen nostettu kohtalokortti myös siirtää tuulta myötä tai vastapäivään, ellei heitätä sen paikkaa aivan uudelleen. Takaa puskeva tuuli pakottaa laivaa liikkumaan voimansa verran, mutta antaa saman verran lisää liikettä. Edestä puskeva tuuli pakottaa tekemään komentoheiton, jonka epäonnistuessa laiva hidastuu eikä voi käyttää Full Speed Aheadia. Mainitaan vielä, että Full Speed Ahead on sitten aina suoraan eteen tavan liikkeen päätteeksi.

Kohtalokortit pitävät sisällään enimmäkseen pelaajia haittaavia kortteja, parannus kortteja ja loitsuja. Loitsuja on vain muutamille laivoille ja kortti ojennetaan heti laivan omistajalle. Loitsun voi aktivoida tietyssä tilanteessa, jolloin se poistetaan. Loitsut ja muut tilannekohtaiset kortit toimivat ylimääräisenä korjauskäskynä, jos niitä ei voi tavallisesti pelata eli aivan hyödyttömiä ne eivät ole.

Laivat kääntyvät 45 asteen kulmissa keulasta katsoen mikä saa laivojen perän heittämään vähän villin oloisesti. Hard-a-port ja Hard-a-starboard toimivat ylimääräisenä käännöksenä, jonka voi heittää ihan missä vaiheessa liikettä vaikka ihan ensimmäisenä tai heti tavallisen käännöksen yhteydessä. Liikkumisesta on hyvä mainita mahdollisuus kiinni juuttuneen laivan irroittamiseen, joka on tälläisessä pelissä tarpeellinen ominaisuus. Alusta hinataan D3+1" pois entisestä sijainnista ja päälle saa tehdä yhden käännöksen.

Lähitaistelu ei tässä pelissä ole mikään lopullinen kuolonsyleily vaan laivat saa tosiaan irroittaa taistelusta, mutta jokainen vihollinen vaikeuttaa irrottamiskäskyä. Lähitaistelussa olevat laivat saavat myös jatkaa vapaasti tulitusta ja niihin saa tulittaa yhtä vapaasti. Joukkotaistelut tuntuvat hieman suoraviivaistetuilta, molempien puolien miehistöt lasketaan yhteen ja hävinneen puolen kaikki laivat ottavat vauriota erotuksen verran. Isompia ei kannata siis härnätä! Kapteenien kaksintaistelu toimii aivan samalla tavoin ja kapteenien haavoittuminen vaikeuttaa laivan komentamista.

Ampuminen on suoraviivaista. Broadside arvo puolittuu, jos vihollinen ei ole kokonaan tulisektorilla tai jos välissä on jotain muuta. Etäisyys ja bonukset vaikuttavat osumien heittämiseen ihan kuten ennalta tiedettiin. Läheltä osuu 4+ ja kaukaa 6+. Ensimmäiseen laukaukseen ja vastustajan etu- tai takasektoriin ampumalla saa +1. Ensimmäinen laukaus läheltä osuu siis 2+:lla!

Pelissä on myös mahdollista pudottaa ankkuri ja pysyä paikallaan seuraava vuoro, joka helpottaa pikkualusten laskemista ja korjaamista. Pikkualukset toimivat isoja laivoja yksinkertaisemmin. Haltia- tai kääpiölaivaa lukuunottamatta pikkualuksen laskeminen liikkestä voi myös upottaa tämän epäonnistumalla 4+ heitossa. Erikoinen piirre on se, että ankkurikortin toisella puolella on Set Ablaze -kortti. Laivan syttyessä mahdollinen ankkurikortti käännetään ja laiva ei enää olekaan ankkurissa. Palavaa laivaa ei myöskään saa ankkuroida.

Voisi summata, että pelissä komentojen antaminen on melkoisen tärkeässä asemassa. Perämiehen komentama laiva (onnistuu 6+) on melkoisen rampa kaikkinensa.

Skenaariot:

Peli on hyvin skenaariovetoinen ja niitä löytyy kirjassa 12 kappaletta. Lyhyellä selaamisella skenaariot ovat kyllä mielenkiintoisia ja onnistuneita, mutta ne ovat myös niin tiukasti määriteltyjä, että uudelleen pelattavuus todennäköisesti kärsii ahkerassa pelaamisessa. Skenaarioissa haetaan tavoitteiden täyttymistä ja se on hyvä. On toisaalta kuitenkin sääli, että peliä ei ole ihan suunniteltu rentoon laivanupotukseen. Toki sitäkin pitää kokeilla, mutta se varmasti venyttää myös peli-iltaa.

Skenaarioiden asettelussa auttaa se, että pelin maastonkappaleet on nimetty hylyn osia lukuunottamatta ja niillä on oikeasti merkitystä pöydällä.


Kokonaisuudesssaan Dreadfleet vaikuttaisi olevan mukavan tuoreen tuntuinen peli. Minä pitäisin sitä hieman enemmän lautapelinä kuin täysiverisenä miniatyyripelinä vahvan skenaariovetoisuuden vuoksi. 40K tyyppisillä neutraaleilla ja yleisluonteisilla skenaarioilla tästä voisi pitää ihan miniatyyripelinä.

3 kommenttia:

  1. Perhanan GW kun ei ole reagoinut omaan ennakkotilaukseeni vielä millään tavalla. Paypal vain ilmoittanut, että paypal maksaa myyjälle kun se "prosessoi asiaa eteenpäin". Ja niin, kiitos katsauksesta, kuulostaa hyvältä!

    VastaaPoista
  2. Eli pitäisikö tehdä johtopäätös, että Paypalin kautta ei kannata tilata GW:ltä? Todella ikävää tuollainen. Itse olen tilannut Visa Elektronilla, jolla kaupankäynti on sujunut vallan mukavasti ne pari hassua kertaa, kun olen suoraan tilaillut.

    Black Kraken on nyt puoliksi maalattu ja maaston kappaleiden pohjamaali on kuivumassa.

    Olen miettinyt, että voisi peliin kokeilla rustailla laminoidut vahinkokortit, joihin voisi sitten kirjoittaa tulleet vahingot tussilla ja laittaa kortit heti kiertoon, niin voisi sujua laivasto vs laivasto laivanupotus.

    VastaaPoista
  3. Mene ja tiedä, Paypal tarkoitti tuolla asian eteenpäin laittamisella sitä että kun Myyjä prosessoi tilausta eteenpäin. Huonolta joka tapauksessa vaikuttaa. Pitäisiköhän varoiksi tilata myös itse electronilla uusiksi ja jos tuo paypal-tilaus sattuukin lähtemään liikkeelle myöskin niin myy sitten vaan kaksoiskappaleen pois. Eiköhän siitä vähintään omansa takaisin saa.

    VastaaPoista