30 syyskuuta, 2011

Katsaus Dread Fleetin sääntöihin

GW on julkaissut nyt kaikkien Dread Flet -pelin laivojen stattikortit, joten pelistä pääsee aikahyvään tuntumaan. Menin itse tilaamaan oman kappaleeni hyvin keposella tuntumalla, mutta onneksi metsään ei menty. Peli nimitäin vaikuttaa paremmalta kuin uskoinkaan.

Dread Fleet on siis 10 laivan meritaistelupeli, jossa puolet laivoista kuuluu epäkuolleeseen laivueeseen ja puolet merirosvojen liittoutumaan. Kummankin puolen lippulaivat ovat selvästi muita kovempia aluksia, mutta ovat silti samassa luokassa.

Laivat liikkuvat vuorotellen 8 - 16 tuumaa ja tekevät 45 asteen käännöksiä liikuttuaan saman verran kuin laivalla on handling arvoa (2" - 5"). Käskyttämällä kapteenit saavat laivoilleen lisää liikkuvuutta +2D6 tuuma, terävämpiä käännöksiä, korjattua alusta tai jonkinnäköisen vastatulituksen. Komennusheitot ovat yksinkertaisia D6 heittoja ja komennusarvot vaihtelevat 2+ - 4+ heittoon.

Ammuttaessa viskataan noppia saman verran kuin laivalla on Broadside arvoa. Lähelle osutaan 4+, kauemmaksi 5+ ja kauaksi 6+. Jokainen etäisyys on 8", eli laivat ovat melkoisen nopsia kantomatkaan nähden. Bonuksia osumaan saa pelin ensimmäiseen laukaukseen tai ampuessa kohdetta edestä tai takaa. Aika kepoista, mutta toimivaa.

Laivoilla on kepoiset panssarit torjumaan vahinkoa (5+ tai 6+). Kääpiölaivalla on tosin huomattava 3+ suoja. Vahinko nostetaan kortteina, joista voi tulla haittaa liikkeeseen, runkovauriota, miehistötappioita tai erikoisia kortteja. Tavan laivoilla on kestävyyttä vain 3 rungossa ja miehistössä ja vahinkokortteja on arvoilla 1 - 3, joten laivat eivät ole hirveän kestäviä. Hyvällä tuurilla vahinko leviää tasaisesti, mutta huonolla laivan ruutivarasto posahtaa heti kättelyssä.

Lähitaistelussa syntyy vauriota niin ikään, mutta samalla myös kapteenit ottelevat ja saattavat haavoittua.






Heldenhammer on liittouman lippulaiva, joka loistaa pelin suurimmalla broadsidellä ja murskaavalla keulakuvalla. Keula puskee D6+1 vahinkoa suoraan, joten alle ei kannata jäädä. Laivassa on myös isohko miehistö, joten lähelle tulvat laivat saavat todella rankaisua. Hullia on vain neljä, joten hirveän kestäväksi sitä ei voi mainostaa. Nopeata on kivat 12 tuumaa, mutta handling on vain viisi. Kapteeni re-rollaa komentoheitot ja omat hyökkäyksensä.


Dark Reaver on merellä seilaava linnoitus - kirjaimellisesti. Sen runko murtuu vasta 6. osumasta ja regeneroi 4+ heitolla vauriota joka vuoro. Se on Heldenhammria aavistuksen hitaampi, mutta ei yhtään kömpelömpi kääntymään. Broadside 4 ei ole mitenkään ihmeellinen, mutta miehistöä on murhaavat 7. Kapteeni on pelin paras taistelija 5 nopallaan ja pystyy vielä komentamaan merihirviöitä vastustajan harmiksi.

Kääpiölaiva on pelin tankki 3+ panssarilla. Kääpiökapteeni on luonnollisesti tuplasti parempi korjaamaan kuin ihmiset, joten kerralla korjaantuu kaksi vahinkokorttia. Laiva pukkaa ylös pari ilma-alusta, kuitenkin yhtä kerrallaan. Huomiota voi kiinnittää myös laivan lieskatykkiin. Eli parin hyökkäysnopan mukana saa heittää yhä ylimääräistä noppaa, joka voi sytyttää vihollisen.

Shadewraith on epäkuolleen laivaston tankin vastine. Lentävään hollantilaiseen osuu vain 6+ heitoilla, joten lähilaukauksia ei siihen kannata tuhlata. Sen sijaan bonukset auttavat, joten kyllä siihen reikiä saa. Shadewraith esikuvansa mukaan pääsee lentämään. Handling aluksella on 4, eli hitusen keskiarvoa huonompi ja broadside vain 2.
Swordfysh on keskiverto laiva kaikkinensa, mutta se osaa puskea. Toisin kuin Heldenhammer se tekee vain hull vauriota, mutta D6+1 korttia vetämällä sitä pitäisi tulla. Kapteeni osaa uudelleen heittää noppaa jokaisessa vaiheessa, mikä on melkoisen kiva ominaisuus.

Black Kaken on yhden kaaoskääpiön miehittämä demoninen sukelluslaiva. Lonkeroillaan hyökkäämällä sillä on pelin suurin miehistöarvo ja kapteeni pystyy ravistamaan haavoja päältään 5+ heitoilla. Sukellus toimii siten, että laivan paikalle tulee merkkikortti ja laiva vuoron lopussa ilmaantuu 10+2D6" päähän. Tuli ensimmäisenä mahdollisuus sukeltaa saaren alitse.

Zandrin kirous on ehkä aluksista yksi vähiten kiinnostava. Se pystyy kyllä sytyttämän vihollisen tuleen samaan tapaan kuin kääpiölaiva. Siinä on myös tavalista isompi miehistö ja muumiokuningas on kova tappelija. Siinä on myös  vuoron kestävä boosti, jolla laivan vauhti, broadside ja miehistö kasvavat D3:lla.

Fiery Scimitar on Kultaisen Maguksen taikalaiva haaremeineen ja kaikkineen. Merkityksellisen siitä tekee kolme henkeä, joista saa valita yhden aina avukseen. Ilmahengen puhkuessa siitä saa aika nopean 15" liikkeellä ja bonuksena pääsee pyöräyttämään tuulen suuntaa merellä. Tulihenki antaa bonusnopan tulitukseen, jolla vihollisen saa syttymään tai lisänopan lähitaisteluun. Merenhnget korjaavat pisteen aluksen runkoa automaattisesti. Alus on vähän kömpelö handling 4:llä ja siinä on vain 2 broadsidea. Lähitappelussa Golden Magus saa automaattisesti yhden automaattisen osuman taikamiekallaan, mutta heittää vain yhtä noppaa.

Skavenien Skabrus on keskinkertainen laiva, jossa on huono kapteeni 4+ komennolla ja erinomaiset tykit joita vastaan ei saa pelastusheittoa. Laiva osaa myös karata lähitaisttelusta.

Haltialaiva on iloisen nopea vehje 16" liikkeellä 2" välein tapahtuvine käänöksineen. Siinä on vain Broadside 2 ja se tekee vain miehistövahinkoa. Se osaa laskea liikkeelle pari lohikäärmettä, mutta vain yksi kerrallaan saa olla ilmassa. Kapteeni on erinomainen ja osaa antaa kaksi käskyä vuorossa.

Pelin tunnelma näyttäisi olevan kovin hektinen, kun joka vuoro nostetaan kohtalokortteja, joista todennäköisesti tulee ulos jotain haittaa. Pakasssa on myös taikoja ja kykyjä laivoille, jotka luovutetaan omistajalle. Taika toteutuu tietyissä olosuhteissa, joissa sen voi poistaa efektiä vastaan. Tuulikello varmaan kannattaa sijoittaa laudan keskelle, koska muutamat efektit katsotaan sitä lähimpään laivaan.

Tarkempi katsaus peliin sitten, kun posti tuo laatikon.

25 syyskuuta, 2011

Mittaa mittatikusta ja täydellisen mitan metsästys

Kymmenisen vuotta olen tullut toimeen kahdella muovikuorisella rullamitalla asiaa sen enempää miettimättä. Ensimmäisestä kului alkupään asteikko pois, joten aikanaan hankin toisen samanlaisen.

Kadoksissa olevan mitan metsästämiseen kyllästyneenä tuumailin, että jokaiselle pelille pitäisi olla oma mittansa. Tietysti pihinä pelaajana en aikonut maksaa montaa euroa mitasta ja pidin kätevänä etteivät olisi turhan isoja. Ei siis kuin etsimään sopivia tuuma-asteikolla.

Tuossa hiljattain Biltemalta tarttui mukaan 2 kpl metrin rullamittoja tuuma-asteikolla hintaan 2,29. DealExtremella olikin paremmassa tarjouksessa 12 kpl vastaavia mittoja 5 eurolla. Nämä ovat oikein näppäriä pienemmän mittakaavan peleihin kuin 40K ja Faba.

Bilteman mitat
Grondis puolestaan tuumaili, että paras mitta olisi samanlainen teräksinen rullamitta kuin hänen vuosikymmeniä kestänyt perintömittansa. Sellainen saisi vähän maksaakin, kun löytäisi vain tuuma-asteikolla. Minä en vain ole vielä törmännyt tuohon kestävyysongelmaan. Saa sitten nähdä miten nuo halpamitat muuttavat asennetta.

Bilteman metrimitta 3,49
Tälläistä metrimittaa olen myös joskus suunnitellut. Sopisi erinomaisesti peliin, jossa merkityksellistä olisi lyhyet etäisyydet. Olisi esimerkiksi Mordheimissa oikein mukava, kun tyypillinen liike on 8" paikkeilla. Itse varmaan lyhentäisin tälläisen mitan 24 tai 32 tuuman pituiseksi.


CorSec Engineeringin Omni ruler on sitten sopivan pitkä mittatikku, jonka saa koota mieleisekseen. Omni ruleriin on 1" mittaisia pätkiä kolmessa eri värissä ja ne kierretään toisiinsa kiinni. Päitä varten on omat kappaleensa. Värien avulla voisi hyvin hyödyntää nopeisiin ja usein toistuviin vakiomittauksiin. Esimerkiksi: 40K:n 6" ja 12" liike, Uncharted Sean tykkien range bandit (8", 16", 24" ja 32"), Mordheimissa 4", 6", 8", 10", 12"... Tälläisen voisi hankkia joskus koemielessä.

Tietysti GW:n omalla mittatikkuun pystyisi tekemään ihan vastaavat merkinnät ja olen nähnyt netissä rimoista tehtyjä mittatikkuja historiallisiin peleihin. Oma lukunsa on myös pelit, joissa tarvitaan erityistä mittaa. Kesällä tein custom skaalatun heittomitan Blood Bowliin, kun laudan ruutukoko heitti hieman alkuperäisestä.

Vieläkös löytyisi jokin muu harkitsemisen arvoinen mittaväline?

21 syyskuuta, 2011

Odotan innolla TerraClips rakennuksia

Olen jo pidemmän tovin katsellut mielenkiinnolla Woldworkgamesin TerraClips sarjaa, joka julkaistiin Genconissa. Kysymys on siis uudelleen koottavista rakennuksista, kaduista tai viemäreistä hyvin Mordheim henkisesti. Parasta TerraClipseissä pitäisi olla se, että rakennusten sisään pääsee nostamalla katot ja kerrokset pois edestä. Hardcore pelaaja vetäisi siis pohjalle kaupungin viemärit, päälle kadut ja kadut täyteen monikerroksisia sisään mentäviä taloja.


Tarjolla on siis Malifauxin talot, kadut ja viemärit. Paketeissa ei tule kiinnittimiä vaan ne pitää hankkia vielä erikseen. Yhdestä paketista pitäisi saada muutama talo koosta riippuen. Aivan edullisiksi en näitä menisi sanomaan, sillä hintaa paketilla on Fantasiapeleissä 49€ ja Maelstromilla armeliaasti 31,5£. Yhdistimet ovat vastaavasti 18 euroa ja 11,25£. Vertailu siis kannattaa vaikka Maelilla ei tavaraa tällä hetkellä olekaan.

Näkemieni kuvien mukaan rakennuspalat ovat yksityiskohtaisen kauniita ja pahvin on luvattu olevan laadukasta. Worldworkgames kerkesi jo kerran vetää takaisin viimemetreille ehtineen version tästä. Kysymys taisi olla yhdistäjistä.

Itselläni näihin tutustuminen viivähtää GW:n Dreadfleetin myötä ja saattaapa olla, että vielä edelleen kustannustehokkain lähestymistapa Mordheimiin on itse rakennettu. Kuitenkin isommille peliporukoille varmasti hieno tapa rakentaa mieleistä maastoa.

20 syyskuuta, 2011

Instant Mold

Otetaampas ensikatsaus verrattomaan tuotteeseen nimeltä Instant Mold, jolla pystyy nopeasti tekemään muotin halutusta kappaleesta tai yksityiskohdasta ja valmistamaan kopion greenstuffista tai Milliputtystä.

Instant Mold blisteri
Itse tutustuin tuotteeseen, kun sain ajatuksen monistaa 10 mm figurivejä. Yllätyksekseni tuote tosiaan toimi luvatulla tavalla ja pienen askartelun jälkeen sain jopa kaksipuoliset muotit toimimaan ilman aikaisempaa valukokemusta.

Parasta IM:ssa on ehdottomasti muottiaineksen uudelleen käytettävyys. Aivan samoin kuin uuden muotin, voi myös vanhankin heittää kuumaan veteen pehmenemään ja kierrättää. Käytännössä tämä tarkoittaa, että jos muotti ei onnistu, niin se ei haittaa.

Käytännössä IM toimii siten, että muottipala heitetään kuumaan veteen (vedenkeitin ja vesiastia riittää tähän), jossa se pehmenee. Pehmeä pala on kuin sitkeää muovailuvahaa, josta muotoillaan painomuotti, ja siihen sitten painetaan kopioitava kappale. Tarvittaessa pehmeitä paloja voi yhdistellä tai pieniä. Jäähdyttyään palat ovat kummimaisen jäykkiä. Valmiiseen muottiin painellaan greenstuffia ja sen annetaan kovettua. Valmista.

Yksipuolinen muotti syntyy nopeasti painamalla haluttu kappale muottiin. Kaksipuolinen syntyy painamalla ensimmäisen muotin jäähdyttyä ja siinä olevan originellin päälle toinen muotti. Varsinainen ongelma on muottien kohdistaminen jälkeenpäin niin, että puolet osuvat toisiinsa oikein.

 Instant Moldin käytön suurin rajoitus lienee valumateriaali, eli greenstuff tai Milliputty. Kummankin kovettumiseen menee aikaa. Ilmakuplia ei esiinny hirveästi, mutta niistä ei pääse eroon vaan stuffi on aseteltava uudestaan muottiin. Onneksi IM on läpinäkyvää, joten kuplat näkyvät kyllä. Lisäksi muottiin menevän stuffin määrää ei ole alusi helppo arvioida ja käytännössä stuffia tahtoo tulla tehdyksi liikaa. Muistettava on myös, että vaikka muotti on hieman joustavaa, niin kappale olisi saatava muotista vielä ehjänä ulos ja mielellään muottia vahingoittamatta.

 Instant Moldia löytyy helposti Fantasiapeleistä ja eBaystä, eikä hintaeroa tunnu juurikaan olevan. Blisterin hinta tätä kirjoitettaessa on 13 euron paikkeilla. IM:in toi markkinoille Coolminiornot.com, joskin netissä on ollut arvailuja, että he vain uudelleen pakkaavat tavaraa Instant Moldin tuotenimelle. Minulle aika sama, sillä hinta ei ole suolainen.

Tuotteen elinkaarta en vielä osaa kertoa. Muotteja on tullut tehtyä kustakin palasta ehkä reilut kymmenkunta mukaan lukien epäonnistuneet kappaleet ja väsymisen merkkejä ei ole ollut. Olen varonut, ettei palojen sisään mene uudelleen muokattaessa ilmakuplia.

Tätä minä varmaan käyttäisin ensimmäiseksi niihin osiin, joita spruessa on liian vähän tai tunnusten siirtämiseen paikasta toiseen. Kymppimillistä isompia figuja en lähtisi tällä tuottamaan, eikä sekään aivan herkkua ole ollut. Saatampa siitä projektista ja muoteista heitellä tarinaa toisen kerran.

19 syyskuuta, 2011

Alkusanat..

Mielessäni on jo pidemmän aikaa muotoutunut ajatus, että peliharrastuksessani on aika kääntää sivua. Perhe-elämä syö armottomasti harrastukseen käytettävissä olevaa aikaa ja koen vieraantuvani Sotavasara.netin foorumista, jossa olin vuosia aktiivi.

Takana on ajat, jolloin yhteen peliin jaksoi keskittyä ja panostaa. Näkökulman laajentaminen eri pelisysteemeihin ja valmistajiin on saanut minut hyppimään projektista toiseen aina kulloisenkin innostuksen myötä. Seurauksena on tietenkin ollut se, ettei mihinkään tunnu tulevan päätöstä.

On siis aika koota harrastusta uusiin kuosiin, keskittyä siihen mihin on eniten mielenkiintoa ja arvioida uudelleen resurssien (siis ajan ja rahan) käyttöä. Tämän blogi on osaltaan muutosta, jota en vielä osaa tässä aivan määritellä, mutta jonka muoto alkaa hahmottua.

Pelit ja vehkeet -blogi tulee sisältämään katsauksia erinäköisiin lauta- ja miniatyyripeleihin, projekteihin, konvertointiin, figuskenen tapahtumiin sen mukaan kuin mielenkiintoa milloinkin löytyy.